Lansering till förköpskunder, mjuklansering, officiell lansering, bredare lansering… Tänk att det kan gömma sig så många nyanser i ett på ytan enkelt begrepp! I skrivande stund är Skogsnejd vad jag personligen benämner som “mjuklanserat”. Förköpskunderna fick möjlighet att logga in och använda sitt saldo måndagen 4 december, sajten uppdaterades från Wordpress till webappen på luciamorgonen och fredag 14 december publicerade vi lanseringen i våra egna kanaler (nyhetsbrev och sociala medier). Självklart var jag nervös när David publicerade inläggen. Jag, liksom troligtvis många grundare, har kommit att associera mig själv, min identitet, med Skogsnejd, sedan idén föddes för 2½ år sedan. Resultatet av lanseringen skulle därför spegla av sig i min självuppfattning och om den målbild jag målat upp för mina medgrundare skulle stämma, eller visa sig vara missbedömd.
Med 64 kunder och 180 tkr omsättning, efter två veckor, utan betald marknadsföring och med en webbtjänst som än så länge är ganska rudimentär, är jag inget annat än glad och stolt! I de motgångar teamet gått igenom sedan starten, har jag försökt motivera oss med att hålla ut till lansering. Jag kan konstatera att resultatet hittills gjort mig mycket mer än nöjd. Det är tändvätska på elden, blodade tänder, full fart framåt, kör bara kör!
Men, tillbaka till lanseringens olika nyanser! Onsdag 3 januari skickar vi pressmeddelandet om lansering, som i min egen release-lingo motsvarar “officiell lansering”. Målet är att sälja slut på hela Strömås-fastigheten. Sen då? Jo, Strömås hoppas vi är den språngbräda vi kan använda för att säkra investeringar och växla upp utvecklingen. I de beräkningar jag gjort är tillväxten vi kan göra med endast egen finansiering stabil, men långsam. Det är en av flera vägar framåt, men det är inte den väg som är bäst för varken kunderna eller teamet. Teknisk utveckling (BankID, digitala värdebärare, fler betalningsmetoder, internmarknad, merförsäljning, demokratisering av skogsskötselmetoder, sociala funktioner, backoffice-integrationer), kundvård och regelefterlevnad (“compliance”) kräver långsiktighet och i vissa fall betydande investeringar. Det ska därför bli roligt att återuppta kontakten med investerare och måla upp visionen för nästa lansering.. och nästa.. och nästa!
Lanseringar och tillväxt är viktiga men allra viktigast är ni som redan är kunder. Jag tänker ofta på Paul Grahams “Do things that don’t scale” där det finns en lärdom för varje fas: Your first users should feel that signing up with you was one of the best choices they ever made. And you in turn should be racking your brains to think of new ways to delight them.